گلدن استار

آگلونما گلدن استار

آگلونما گلدن استار

یکی از راه های زیبا سازی منازل مان، نگهداری و پرورش گیاهان خانگی می باشد که کمتر کسی میتوان یافت که علاقه ای به این امر که از جوانب مختلفی مثبت است نداشته باشد. اما مراقبت از گیاهان زینتی خانگی امری مهم تر از خریداری آنهاست و می دانیم هریک از گیاهان زینتی آپارتمانی نیز ممکن است به نحوی متفاوت با گیاهی دیگر نگهداری شوند؛ پس با ما همراه باشید تا هر آنچه را که باید در مورد نگهداری، مراقبت و پرورش گیاه آپارتمانی آگلونما گلدن استار (Aglaonema Golden Star) این گیاه زیبا، خوش آب و رنگ و خوش انرژی بدانیم:

معرفی

ژن یا سرده آگلونما؛ یکی از انواع پر طرفدار و دارای گوناگونی بالا در بین انواع گیاهان آپارتمانی می باشند که اکثر آنها پر طراوت، با برگ های بزرگ و باریک، رنگی و خاص هستند که نژاد گلدن استار نیز از این قاعده پیروی نموده و با برگ های قرمز و زرد مایل به طلایی، زیبایی بیتظیری دارد. آگلونما ها اتفاقا گیاهانی آسان با نگهداری راحت به حساب می آیند و به همین جهت برای اماکنی مانند دفتر کار، اتاق خواب کم نور یا فضای مطالعه کاملا مناسب می باشند. گیاه آگلونما گلدن استار (Aglaonema Golden Star)، این گیاه دوست داشتنی که به ترجمه فارسی “ستاره طلایی” نام دارد، همانند اکثر گیاهان هم خانوانده خود، گیاه بزرگی به حساب نمی آید و در شرایط ایده آل، اگر بیشترین حد رشد را کند، بین 50 تا 80 سانتی متر بلندا خواهد داشت و رسیدن آن به اندازه ای بالای 1 متر دیگر خیلی بعید است. Golden Star خوشبختانه تاب آوری بالایی هم در برابر خشکی و هم در برابر نور کم دارد و همین آن را به انتخابی خوب برای افرادی که شاید زمان کافی برای رسیدگی اساسی به گل را ندارند، تبدیل میکند. این گیاه که با برگ های بزرگ و باریک بیضی شکل شناخته می شود، روی ساقه ی کوتاه سوار است که در بهار و تابستان با به حداکثر رسیدن شکوفایی، گل نیز می دهد.

رسیدگی، مراقبت و پرورش

گیاه آگلونما گلدن استار برای شکوفایی هرچه بهتر به نور غیر مستقیم متوسط رو به بالا نیاز دارد، یعنی پشت پنجره های جنوب شرقی و شمال غربی منزل، جایگاه ایده آل برای این گیاه زیبا می باشد. البته Aglaonema Golden Star میتواند با زندگی و پرورش در نقطه ای با نور کم نیز تطبیق بیابد، ولی رشد آن تا حد قابل توجهی در آن صورت کاهش خواهد یافت. آب یاری این گیاه باید به این نحو باشد که وقتی نیمی از حجم خاک گلدان آگلونما گلدن استار شما خشک شد، آن را سیراب کنید، به نحوی که آب از زیر گلدان خارج شود، سپس آب اضافی جمع شده در زیرگلدانی را نیز خالی کنید. آگلونما گلدن استار رطوبت را دوست دارد و با آب پاشی روزانه، به طراوت کم نظیری می رسد، البته عدم رطوبت را نیز می تواند تاب آورد، اما بهتر است به صورت منظم با یک آب پاش برگ های آن را به ویژه در فصل های خشک تر، مرطوب نگه دارید. گیاه آگلونما گلدن استار هوای معتدل رو به خنک را ترجیح می دهد و درجه حرارت مطلوبش بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد.

همچنین گیاه خاص Aglaonema Golden Star در فصول گرم تر سال باید ماهی یک بار کود دهی شود و مناسب ترین کود برای تامین مواد مغذی برای آگلونما گلدن استار، کود سه بیست یا 20-20-20 می باشد. در نتیجه نیازی نیست در فصول سرد Golden Star را کوددهی نمود. باید توجه داشت آگلونما گلدن استار هر دوسال یک بار نیاز به تعویض گلدان و قرار گرفتن در خاک جدید با مواد مغذی کافی دارد. خاک مناسب برای آگلونما گلدن استار نیز، خاک های بر مبنای پیت مانند کوکوپیت با پرلیت بالا میباشد که مقدار نیتروژن آن کمی بیشتر از دیگر انواع خاک است، البته همانطورکه گفتیم آگلونما ها گیاهان سخت و لوسی نیستند و گلدن استار ما در خاک کاکتوس نیز زنده می ماند. تکثیر گیاه Aglaonema Golden Star نیز از روش های بذر پاشی، قلمه ساقه، قلمه از ریشه و کشت بافت امکان پذیر است.

از دیگر نکات قابل توجه در نگهداری از گیاه آپارتمانی آگلونما گلدن استار؛ این است که بدانیم این گیاه نباید توسط انسان یا هیچ حیوانی بلعیده شود، چرا که آن را در علوم کشاورزی این گیاه نسبتا سمی برآورد شده و اگر بلعیده شود باعث تحریک دهان، معده و احتمالا استفراغ می شود. گیاه آگلونما گلدن استار ما ممکن است دچار خشکی نوک برگ ها و قهوه ای شدن آنها شود که دلیل آن می تواند آب دادن بیش از حد، کود دهی زیاد تر حد نیاز و مواردی از این دست باشند. گیاه Aglaonema Golden Star در صورت عدم رسیدگی یا آبدهی و کوددهی غلط ممکن است برگ های زرد شوند یا حالتی شُلی و افتادگی به خود بگیرند. بعضا ممکن است گیاهان آپارتمانی ما دچار آفاتی نیز بشوند که در آگلونما گلدن استار، آفات محتمل تر شامل شته، شپش گیاه یا شپشک آردی می باشند، برای پیشگیری و مقابله با این آفات باید از آفت کش هایی مانند روغن چریش، کاستیل یا دیگر صابون های آفتکش استفاده کنید.

 

نویسنده : امین موسوی

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *