dragon scale

دراگون اسکیل

دراگون اسکیل

 

گیاهان آپارتمانی به خاطر زیبایی و جلوه خاصی که به محیط منزل و آپارتمان می‌بخشند، همیشه علاقمندان خاص خود را دارند. گیاه آپارتمانی الوکازیا دراگون اسکیل از جمله گیاهانی است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه فرد و برگ‌های خاصی که دارد، همیشه متقاضیان خاص خود را داشته و به ویژه برای مکان‌های سرپوشیده عالی است. رشد الوکازیا دراگون اسکیل، ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد، اما اگر به نیازهای آب و رطوبت آن توجه شود، برای مدت طولانی رشد می‌کند. این گیاه تا حدی شگفت‌انگیز است که ممکن است عکسی از این گیاه را ببینید و فکر کنید، آیا این گیاه در واقعیت وجود دارد؟ بله، واقعاً همینطور است! اگر شما هم می‌خواهید درباره این گیاه بیشتر بدانید و یاد بگیرید که چگونه به درستی از آن مراقبت کنید، به سایت درستی وارد شده‌اید. مطالعه این مطلب می‌تواند نکات آموزنده‌ای را راجع به این گیاه و شیوه نگهداری آن در اختیار شما قرار ‌دهد.

 

تاریخچه گیاه

گیاه الوکازیا دراگون اسکیل (Alocasia Dragon Scale) ، گیاهی از خانواده Araceae است که با نام گیاه‌شناسی Alocasia baginda Dragon Scale شناخته شده است. این گیاه، گونه‌ای کشت شده از Alocasia baginda و بومی جنگل‌های استوایی در منطقه کالیمانتان شرقی بورنئو است و در جنگل‌های بارانی استوایی رشد می‌کند. این گیاه، اولین بار در سال 2011 شناسایی شد و اکنون به عنوان گیاه آپارتمانی محبوب، محسوب می‌شود. از مشخصات این گیاه دوست‌داشتنی، این است که دارای نقش برجسته‌های مشخصی بر روی برگ است و بافت آن شبیه گرانیت است و شاخ و برگ‌های درخشان آن چیزی شبیه فلس‌های اژدها است!  رنگ سبز مایل به نقره‌ای که در امتداد لبه برگ‌ها به سمت تیرگی مرکزی وسط برگ خم می‌شود، موجب درخشندگی قابل توجه برگ‌های این گیاه شده است. از طرفی، سطح زیرین برگ، به صورت کرم رنگ با رگه‌های قهوه‌ای رنگ است که جلوه خاصی به گیاه می‌بخشد.

 

 ماکزیمم رشد و میانگین اندازه

ماکزیمم رشد الوکازیا دراگون اسکیل بستگی به این موضوع دارد که آیا در داخل خانه رشد کرده است یا در خارج از آن. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل زندگی می‌کنید، چاره‌ای ندارید جز اینکه آن را به صورت گلدانی پرورش دهید که در این صورت می‌توان انتظار داشت ارتفاع آن به ۲ تا ۳ فوت برسد. اما در خارج از منزل، طول این گیاه، می‌تواند تا 6 فوت برسد. سرعت رشد این گیاه آپارتمانی متوسط است و معمولاً 7 سال طول می‌کشد تا به اندازه کامل خود برسد. در شرایط اقلیم سرد یا خشک، معمولاً گیاه به خواب رفته و برای چند ماه مجدد رشد خود را آغاز می‌کند.

شرایط نگهداری

هرکدام از گیاهان آپارتمانی معمولاً شرایط نگهداری خاص خود را دارند. الوکازیا دراگون اسکیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای آنکه رشد قابل توجهی داشته باشد و گیاه سالم بماند توجه به پارامترهایی از جمله نحوه آبیاری، نوع خاک، کوددهی، میزان نوردهی و… بسیار مهم است. در ادامه، به مهم‌ترین پارامترهایی که برای رشد این گیاه لازم است، می‌پردازیم.

آبیاری

اگر خاک الوکازیا دراگون اسکیل مرطوب باشد، بهتر است آبیاری انجام نشود و اجازه داده شود تا خاک خشک شود. نیاز این گیاه آپارتمانی به آب در حد متوسط است، به این معنی که دوست ندارد تا کاملاً خشک شود، از طرف دیگر تمایلی هم به آب فراوان ندارد. بدین منظور، بهتر است تا سه چهارم خاک کاملاً خشک شود و سپس اقدام به آبیاری شود. وقتی به این گیاه آپارتمانی آب داده می‌شود، بهتر است خاک اشباع شود و اجازه داده شود تا آب از سوراخ‌های زهکشی گلدان عبور کند. چون، خاک با زهکشی خوب، برای این گیاه بسیار مهم است. این گیاهان آپارتمانی، دوست دارند آب را به سرعت جذب کنند. بنابراین، بهتر است هنگام آبیاری، خاک را کاملاً خیس کنید تا اشباع از آب شود و از کودهای باقیمانده و آلاینده‌ها شسته شود. البته، آبیاری بیش از حد، می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه و عفونت‌های قارچی در گیاه شود.

 

نور

نور برای همه گیاه آپارتمانی حیاتی است. الوکازیا دراگون اسکیل تمایل زیادی به نور غیرمستقیم روشن و سایه‌های تاریک دارد. تابش نور غیر مستقیم و روشن خورشید برای حدود شش ساعت در روز برای حفظ سلامت این گیاه آپارتمانی کافی است. از دیگر خصوصیات این گیاه آن است که می‌تواند نور کمتر یا ساعات کمتری از نور غیرمستقیم روشن را تحمل کند. اما، برای اینکه گیاه واقعاً رشد کند به نور غیرمستقیم روشن زیادی نیاز دارد. با قرار دادن گیاه در پشت پرده نازک، می‌توان نور خورشید را فیلتر کرد و مکان مناسبی را برای رشد گیاه به لحاظ نوری فراهم نمود. بنابراین، قرار دادن گیاه در نزدیک پنجره رو به شمال شرقی در فصول گرم و در زمستان نزدیک به پنجره، کمک می‌کند تا گیاه از حداکثر نور خورشید بهره‌مند شود.

برای حفظ تعادل رشد این گیاه آپارتمانی، بهتر است هر بار که گیاه آبیاری می‌شود آن را بچرخانید. چرخاندن گلدان به اندازه 90 درجه در جهت عقربه‌های ساعت، روشی آسان برای بهره‌مندی کامل گیاه از نور است. از طرف دیگر، در فضای باز، گیاه نیاز به نقطه سایه دارد تا از گرمای روز و نور شدید آفتاب محافظت شود. تاباندن نور مصنوعی به گیاه نیز شیوه موثری برای بهره‌مندی گیاه از نور است.

دما

محدوده دمای معتدل تا گرم برای آلوکازیا دراگون اسکیل، ایده‌آل است. این گیاهان گرمسیری، ترجیح می‌دهند بین 13 تا 27 درجه سانتی‌گراد رشد کنند. باید از قرار دادن گیاهان در نزدیکی دریچه‌های گرمایش یا سرمایش خودداری شود؛ زیرا، موجب خشک شدن گیاه آپارتمانی و وارد شدن شوک به شاخ و برگ آن می‌شود! قبل از آغاز زمستان و شروع یخبندان بهتر است گیاهان در داخل آپارتمان و یا محیط بسته نگهداری شوند. هوای خنک می‌تواند محرکی برای به خواب رفتن گیاه و رشد آن باشد. اگر چنین اتفاقی افتاد و رشد گیاه متوقف شد، باید اجازه داد تا گیاه با حداقل آب‌دهی، مجدد از خواب بیدار شود. با مشاهده رشد مجدد گیاه، باید مراقبت عادی از آن را آغاز کرد.

کوددهی

کوددهی و تغذیه مناسب به الوکازیا دراگون اسکیل، کمک می‌کند تا به خوبی رشد کند و برگ‌های بزرگ و زیبای آن ظاهر شود. معمولاً زمانی که گیاه به طور فعال در ماه‌های گرم شروع به رشد می‌کند، کوددهی به گیاه آغاز می‌‌شود. هنگام آبیاری از ¼ کود مایع کاملاً رقیق‌شده استفاده می‌شود یا اینکه می‌توان از یک قاشق غذاخوری امولسیون جلبک دریایی یا ماهی در یک گالن آب استفاده نمود. این گیاه، به کود بسیار کم نیاز دارد و حساسیت متوسطی به آفات و بیماری‌ها نشان می‌دهد. تغذیه با کود متعادل هر شش هفته یک بار از اوایل بهار تا اوایل فصل پاییز روال خوبی است. بهتر است از مقدار توصیه‌شده کود که بر روی برچسب نوشته شده است، بیشتر استفاده نشود.

از آنجایی که این گیاه تغذیه‌کننده سبکی است، کوددهی بیش از حد معمول می‌تواند منجر به سوءتغذیه گیاه و سمی شدن خاک شود. در این صورت، ظهور لکه‌های قهوه‌ای روی نوک و لبه‌های برگ، نشانه آسیب به گیاه است.

خاک

خاک سبک، کرکی و درشت که مرطوب باشد، مناسب گیاه الوکازیا دراگون اسکیل، است. البته باید بین دو آبیاری، خاک کمی خشک شود. آبیاری صحیح به این گیاه در واقع با خاک خوب شروع می‌شود. مخلوط خاک باید به اندازه کافی ضخامت داشته باشد و به سرعت آب آن تخلیه شود تا ریشه‌های اکسیژن دوست گیاه بتوانند به راحتی نفس بکشند. از جمله مخلوط خاک‌هایی که توصیه می‌شود ترکیبی مساوی از پرلیت و مخلوط ارکیده است. برای باروری و تنظیم ظرفیت نگهداری آب می‌توان مقداری ذغال سنگ نارس، کمپوست یا خاک گلدان با کیفیت را به آن اضافه نمود.
 

تعویض گلدان

شستشوی خاک جهت زدودن نمک‌های کود باقیمانده و سایر سموم، هر چند ماه یک بار تمرینی عالی برای خاک محسوب می‌شود. برای این کار باید به آرامی آب اضافی در خاک ریخته ‌شود تا به خوبی زهکشی انجام شود. بهتر است این کار چند بار تکرار شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان الوکازیا دراگون اسکیل، فصل بهار است. اگر اندازه گیاه بلندتر از ظرف قدیمی خود شده باشد، یا اگر ریشه‌ها از سوراخ‌های گلدان عبور کرده باشند، زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. در این صورت، باید گیاه را در گلدانی کمی بزرگ‌تر از قبل و در خاکی با قطر یک یا دو اینچ قرار داد. اگر اندازه گلدان بیش از حد بزرگ باشد، می‌تواند منجر به آبیاری بیش از حد به گیاه شود و خاک، آب اضافی را برای مدت زمان طولانی‌تری نگه می‌دارد.

گیاه الوکازیا دراگون اسکیل، به هر گونه تغییر در شرایط رشد خود کاملاً حساس است، بنابراین در صورتی که تعویض گلدان انجام می‌شود،  معمول است که رشد گیاه برای مدتی متوقف شود یا حتی در محدوده زمانی خاصی گیاه پژمرده شود و یا به خواب رود. لذا، بهتر است تنها در مواقع کاملاً ضروری اقدام به تعویض گلدان شود. معمولاً هر 2 تا 3 سال یک بار تعویض گلدان انجام می‌شود. برای این کار بهتر است احتیاط لازم انجام شود، زیرا هر گونه آسیب به گیاه می‌تواند آن را به خواب فرو برد. همچنین، بهتر است جنس گلدان از لعاب یا پلاستیک باشد، تا بتواند رطوبت خاک را بهتر حفظ کند و از مخلوط خاک گلدان تازه استفاده شود، زیرا خاک قدیمی ممکن است دارای پاتوژن‌هایی باشد که به الوکازیا دراگون اسکیل آسیب برساند.

رطوبت

افزایش رطوبت هوا، کاملاً مناسب این گیاه است. این گیاه آپارتمانی زیبا در رطوبت 60 تا 80 درصد رشد می‌کند و قرار دادن آن در نزدیکی دستگاه مرطوب‌کننده، شرایط گلخانه یا استفاده از یک سینی سنگریزه که با آب پر شده است، می‌تواند به تامین رطوبت آن کمک کند. سوالی که ممکن است ذهن برخی از پرورش‌دهندگان این گیاه آپارتمانی را در خارج از آب و هوای گرمسیری درگیر سازد این است که آیا امکان سازگاری این گیاه در رطوبت پایین وجود دارد؟ پاسخ متفاوت است، اما برخی از پرورش‌دهندگان موفق شده‌‌اند تا این گیاه را در رطوبت 40٪ پرورش دهند. البته، مطمئناً شرایط نگهداری ویژه‌ای برای آن تعبیه شده است از قبیل آبیاری استثنایی یا برنامه نوردهی متفاوت تا گیاه بتواند نسبت به این شرایط انعطاف‌پذیرتر عمل کند.

 

تمیز کردن برگ‌ها

گیاه آپارتمانی تمایل به جمع‌آوری گرد و غبار و کثیفی دارند. از طرف دیگر، گیاهان برای تکمیل موثر فرآیند فتوسنتز به برگ‌های تمیز نیاز دارند. بنابراین، بهتر است بدون آنکه استرسی نسبت به برگ‌های الوکازیا دراگون اسکیل داشته باشید،  با یک دست به آرامی سطح زیرین برگ را نگه دارید و با دست دیگر به آرامی برگ‌ها را با استفاده از پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید. با این کار، نه تنها ظاهر گیاه آپارتمانی حفظ می‌شود، بلکه این کار اجازه می‌دهد تا گیاه تا حد امکان رشد کند.

چند نکته مهم

  • الوکازیا دراگون اسکیل برای حیوانات خانگی و کودکان سمی است.
  • به طور معمول می‌توان گیاه و خاک را با روغن باغبانی مانند روغن چریش تمیز کرد. این گیاهان آپارتمانی مستعد آفات هستند، بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند گیاه را سالم و زیبا نگه دارد.
  • برای اینکه الوکازیا دراگون اسکیل فرمی کامل و متعادل داشته باشد، باید گلدان را هر از گاهی چرخاند.
  • تنها هرس موردنیاز این گیاه، حذف برگ‌ها و ساقه‌های پژمرده و زرد آن است. این کار موجب می‌شود تا گسترش بیماری و جذب آفات به وسیله مواد پوسیده به حداقل برسد.
  • الوکازیا دراگون اسکیل گیاهی نادر است و به همین دلیل قیمت نمونه‌های بالغ آن کمی بالا است.
  • اگر برگ‌ها به دلیل بیماری‌هایی مانند لکه برگی در حال از بین رفتن باشند، برای جلوگیری از انتشار بیماری باید آنها را از گیاه جدا کرد. برای این کار لازم است تا از یک قیچی تمیز و تیز استفاده شود و حتماً بعد از پایان کار، قیچی استریل شود.
  • از جمله آفاتی که این گیاه می‌تواند به آن آلوده شود شامل: شپشک‌های آردآلود، فلس‌ها و کنه‌های عنکبوتی است که ممکن است مشکلات بالقوه‌ای را برای گیاه فراهم کنند.
  • رشد گیاه در محیطی با نور روشن و غیر مستقیم ایده‌آل است.
  • مخلوط گلدان باید به آرامی و به طور مداوم مرطوب نگه داشته شود.
  • باید از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب استفاده شود تا بتواند مقداری رطوبت را در خود نگه دارد.
  • بسته به سرعت رشد این گیاه، تقریباً هر دو سال یک بار گلدان آن تعویض می‌شود.
  • در طول فصل رشد، بهتر است هر شش هفته یک بار با استفاده از کودهای متعادل برای گیاهان آپارتمانی که به نصف رقیق شده است، گیاه را کوددهی نمود.
  • تامین رطوبت و دمای محیط مناسب از دیگر پارامترهای مهم در نگهداری این گیاه است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *