سینگونیوم کنفتی

سینگونیوم کنفتی

اگر در منزل یا محل کار شما گیاه سینگونیوم کنفتی وجود دارد و دوست دارید در مورد ویژگی‌ها و نکات مراقبتی این گیاه بیشتر بدانید تا رشد آن را به بالاترین میزان پتانسیل برسانید، مطالعه این مقاله می‌تواند برای شما کمک‌کننده باشد. اما، خصوصیات و ویژگی‌های این گیاه چیست؟ چرا از آن به عنوان گیاه آپارتمانی محبوب یاد شده است؟ آیا می‌دانستید یکی از خصوصیات این گیاه این است که با گذشت زمان به محیطی که در آن قرار دارد، عادت می‌کند؟! آیا می‌دانستید این گیاه می‌تواند به صورت آزادانه رشدی انشعابی، متراکم و بوته‌ای داشته باشد و یا اینکه می‌توان با قرار دادن خزه آن را به آویزی جذاب تبدیل کرد؟ گیاه سینگونیوم کنفتی رشد سریعی دارد و بیشتر به خاطر برگ‌های جذابش که دارای رگه‌های نامتقارن صورتی است، شناخته می‌شود. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا تمام اطلاعاتی که برای رشد این گیاه لازم است را در اختیار شما قرار دهیم.

 

تاریخچه گیاه سینگونیوم کنفتی

سینگونیوم کنفتی از جهش طبیعی کامل گیاهی از رقم Syngonium podophyllum Regina Red ایجاد شده است که در 6 ژوئن 2003 در یک محیط کنترل‌شده در آپوپکا، فلوریدا از میان جمعیتی از گیاهان “Regina Red” شناسایی شد. نام علمی گیاه سینگونیوم کنفتی، Confetti Syngonium podophyllum است. بسیاری از مردم معمولاً آن را گیاه نوک پیکان نیز می‌نامند. این گیاه منحصر به فرد از تیره Syngonium و خانواده Araceae است و مانند بسیاری از خویشاوندان آروئیدی خود،  با برگ‌های بالغ و متفاوتی رشد می‌کند. این گیاه، جزو گیاهان با مراقبت آسان و مورد علاقه بسیاری از افراد است. سازگار با محیط مرطوب‌ و جنگل‌های بارانی استوایی است و مشابه سایر گونه‌های سینگونیوم، می‌توان آن را در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی، جزایر اقیانوس آرام، اقیانوس هند و کشورهای دیگر مانند برزیل، مکزیک و بولیوی نیز یافت.

مشخصات گیاه سینگونیوم کنفتی

گیاه سینگونیوم کنفتی، دارای شکلی قائم و متقارن است. این گیاه، عادت به رشد آزادانه شاخه دارد و فرم گیاهی آن به صورت متراکم و بوته‌ای است. برگ‌های سبز روشن با حضور لکه‌های تصادفی و نامتقارن که به رنگ صورتی روشن هستند، آن را از سایر گونه‌های مشابه متمایز می‌کند. همانطور که از نام رایج گیاه سر پیکان مشخص است، نشان می‌دهد که دارای برگ‌های غیرمعمولی است که در صورت جوان و تازه بودن به شکل قلب یا فلش هستند. برگ‌های بالغ این گیاه به سه لوب یا 5 تا 9 برگچه مختلف تقسیم می‌شود که به همین دلیل با برگ‌های جوان فلش شکل، متفاوت به نظر می‌رسد. گیاه سینگونیوم کنفتی، گیاهی گلدار است، اما گل‌های آن به ندرت دیده می‌شود. این گیاه، در طیف وسیعی از رنگ‌ها موجود است و شاخ و برگ‌های جذاب آن با تغییر شکل برگ‌ها از جوانی به بالغ تغییر می‌کند.

 ماکزیمم رشد و میانگین اندازه

دانستن اندازه‌ها و شکل‌های مختلف هر گیاهی قبل از خرید و یا تهیه آن کمک می‌کند تا در صورت انتخاب گیاه، فضای مناسبی هم برای رشد آن تعیین شود. گیاه سینگونیوم کنفتی، در زمان بلوغ حدود 15 سانتی‌متر ارتفاع دارد و اندازه آن به 10 تا 14 اینچ می‌رسد.

 

شرایط نگهداری از گیاه سینگونیوم کنفتی

گیاه سینگونیوم کنفتی، به دلیل آنکه گیاهی آپارتمانی است، شرایط نگهداری در فضای منزل را دارد و می‌توان آن را با هرس کردن به گیاه رومیزی فشرده‌ای تبدیل کرد. اگر این گیاه، هرس نشود، می‌تواند تا حدود شش فوت رشد کند و در صورت آویزان شدن از گلدان می‌تواند بسیار زیبا و دوست‌داشتنی باشد.

آبیاری

زمان آبیاری بهینه گیاه سینگونیوم کنفتی، موقعی است که یک یا دو اینچ بالای خاک، تقریباً خشک باشد. آب زیاد منجر به زرد شدن برگ‌ها و در نهایت ریزش برگ‌ها می‌شود. از طرف دیگر، در صورتی که گیاه، به اندازه کافی آبیاری نشود، نوک‌های برگ به صورت تُرد قهوه‌ای ظاهر می‌شوند. در این صورت، بهتر است خاک خیس شود تا گیاه دوباره آبدار گردد. این گیاه، در تابستان نیاز به تغذیه‌ و آبیاری منظم دارد. اما، دفعات آبیاری باید در طول زمستان کاهش یابد. همچنین، بهتر است هر بار که آبیاری می‌شود، برگ‌های آن نوازش و گلدان ¼ دور چرخانده شود.

 

نور

گیاه سینگونیوم کنفتی، نیاز به نور غیر مستقیم با شدت متوسط ​​دارد. از تابش نور مستقیم خورشید به آن باید اجتناب گردد، چون احتمال سوختگی آن افزایش می‌یابد. قرار دادن این گیاه در کنار پنجره‌ای که رو به شرق قرار دارد، بسیار مناسب است. اگر گیاه در نور غیرمستقیم و روشن رشد کند، برگ‌های آن سریع‌تر بالغ می‌شوند. اگرچه این گیاهان بسیار مقاوم به نور هستند، اما، اگر در نور غیرمستقیم متوسط ​​تا روشن رشد کنند، سریع‌تر رشد خواهند کرد و برگ‌های زنده‌تری خواهد داشت. اکثر سینگونیوم‌ها می‌توانند شرایط نور نسبتاً کم را تحمل کنند و در محیط‌های گرمسیری‌ می‌توان آن را در فضای باز و در سایه پرورش داد.

دما

گیاه سینگونیوم کنفتی، در دمای 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد رشد می‌کند. این گیاه، تمایلی به دمای بالاتر یا کمتر از این محدوده ندارد. در طول فصل زمستان، بهتر است دور از درب ورودی منزل نگهداری شود. بهترین سطح دمایی برای رشد خوب این گیاه، بالای 15 درجه سانتیگراد است. این گیاه مقاومت چندانی به سرما ندارد و ممکن است از بین رود.

کوددهی

همانطور که گفته شد، مراقبت از گیاه سینگونیوم کنفتی، نسبتاً آسان است. کوددهی عمومی برای این گیاه آپارتمانی بهتر است هر ماه با کود مایعی که 50% رقیق شده است، انجام شود تا احتمال آسیب به گیاه کاهش یابد. همچنین، می‌توان در اوایل بهار، از کود آهسته رهش یا کمپوست استفاده کرد. در محیط‌های مرطوب و استوایی، به دلیل بارش منظم باران، گیاه با محلول بسیار رقیق و مواد مغذی حاصل از پوسیدگی مواد گیاهی، کوددهی می‌شود. بنابراین، آن‌ها از تغذیه کود مایع رقیق شده در طول ماه‌های رشدِ فعال، سود خواهند برد.

خاک

گیاه سینگونیوم کنفتی، در مخلوط خاک گلدان که با سطح مناسبی از ذغال سنگ نارس آغشته شده است،  به بهترین وجه رشد می‌کند. محدوده 7-6 pH = یعنی سطح خاک اسیدی تا خنثی، بهترین محیط برای رشد این گیاه است.

 

تعویض گلدان

گیاه سینگونیوم کنفتی همانند بسیاری از گونه‌های گیاهی دیگر، در بالای زمین بیشتر از زیر زمین و در ریشه رشد می‌کند. بنابراین، قرار دادن این گیاه آپارتمانی در گلدان‌های مناسب، مراقبت و کوددهی صحیح، می‌تواند به عمر بیشتر این گیاه کمک کند. اگر با انجام همه مراقبت‌ها، توقف شدید در رشد این گیاه رخ داد، باید در فصل بهار از گلدان بزرگ‌تر که حاوی مخلوط کمپوست استاندارد است، استفاده شود. برای این کار، باید گیاه را به آرامی از گلدان اولیه خارج و در گلدان جدید که حاوی خاک و مواد مغذی است قرار داد و آن را آبیاری نمود و در فضایی که در معرض نور غیرمستقیم است،  قرار داده شود.

رطوبت

در فضای بسته مثل آپارتمان‌ها و یا مراکز اداری، میانگین رطوبت کافی برای گیاه سینگونیوم کنفتی، 40 تا 50 درصد است، اما اگر بتوان رطوبت بیشتری را برای محیط با استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز تامین کرد، رطوبت بیش از 60 درصد بسیار مناسب این گیاه است. از این رو، این گیاه به بهترین وجه، سازگار با مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است و اگر سطح رطوبت بالا باشد به خوبی رشد می‌کند.

تمیز کردن برگ‌ها

محلول ملایم صابون و آب با دمای ملایم، برای تمیز کردن برگ‌های گیاه سینگونیوم کنفتی، بسیار موثر است. برای این کار باید ابتدا برگ‌های گیاه با آب مقطر اسپری شود و حدود 5 دقیقه بماند تا گرد و غبار یا تجمع آن از بین برود. برای پاک کردن برگ‌ها بهتر است هر ماه برگ‌ها با روغن چریش، پاک و تمیز شود تا از هر گونه آفت دور نگه داشت. بهتر است برگ‌های گیاه سینگونیوم کنفتی،  هر چند هفته یک بار با آبیاری متوسط ​​و به آرامی تمیز شوند تا از تجمع گرد و غبار و آفات احتمالی اجتناب گردد.

 

روش‌های تکثیر گیاه سینگونیوم کنفتی

گیاه سینگونیوم کنفتی، را می‌توان با قلمه زدن و قرار دادن آن‌ها در آب یا مستقیماً در خاک، به راحتی تکثیر کرد. قلمه‌ها به راحتی در آب یا خاک مرطوب ریشه می‌گیرند. بهتر است هر 3 سال یک بار این کار انجام شود. می‌توانید این گیاه را با کمک شاخه‌های آپیکال از طریق ریشه‌زایی و یا با قلمه‌های ساقه، تکثیر کرد. قلمه‌های آپیکال، رشد گیاه را در زمان کمتری نسبت به قلمه‌های ساقه تسریع می‌کنند. با این حال، هر دو روش، تا زمانی که قسمت مناسبی از گیاه بریده شود، میزان موفقیت در تکثیر افزایش می‌یابد.

بیماری‌ها و درمان

گیاه سینگونیوم کنفتی، به نسبت عاری از آفت است، اما گاهی اوقات ممکن است این گیاه، با کنه‌های عنکبوتی (مخصوصاً اگر رطوبت هوا کم باشد) ، یا شپشک آردآلود آلوده شود. همانند سایر آروئیدها، سینگونیوم‌ها حاوی کریستال‌های کلسیم اگزالات در شیره گیاه هستند؛ بنابراین برای حیوانات خانگی و انسان سمی خواهند بود. در صورتی که برگ‌های آن به اشتباه مصرف شوند، باعث تحریک دهان و حتی استفراغ خواهد شد.

نتیجه گیری و جمع بندی

اگر قصد تهیه گیاه سینگونیوم کنفتی را دارید، حتماً متوجه شده‌اید که توجه به پارامترهایی از جمله نور، آبیاری، خاک، کوددهی، تعویض گلدان و میزان رطوبت از جمله موارد مهمی هستند که باید به آن توجه نمود. در صورتی که قصد دارید این گیاه را در آپارتمان نگهداری کنید، بهتر است فضایی با تابش نور غیرمستقیم خورشید را در نظر بگیرید و تا حد امکان آن را از دسترس اطفال و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *