وایت پرنسس

وایت پرنسس

وایت پرنسس

اهمیت چیدمان اصولی و فکر شده محل زندگی، محل کار و تجارت و هر مکانی که به صورت روزمره در آنها رفت و آمد داریم، بیش از هر دوره پیشین خود را جای انداخته و میبینیم هر شخص خود یا به کمک افراد متخصص سعی در زیبا سازی محل زندگی خود دارد. در این میان انتخاب گیاهان مختلف، خرید و نگهداری از آنها نیز رونقی چند برابر گرفته و در همین راستا تنوع گیاهان خانگی نیز بسیار بالا رفته و در نتیجه نیاز است بدانیم گیاه زینتی که انتخاب کرده ایم چه نام دارد، نگهداری از آن چه نکاتی دارد، پرورش و تکثیر آن به چه طریق است و با چه آسیب هایی ممکن است مواجه شود. فیلودندرون وایت پرنسس ” Philodendron White Princess” یکی از همین دست گیاهان است که به تازگی در دسترس عموم گرفته و در عین حال بسیار محبوب نیز میباشد. در متن زیر قصد داریم به معرفی، بررسی نیاز ها و چگونگی نگهداری از این گیاه زیبا که اتفاقا دشوار هم نیست بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

معرفی و اصالت

گیاه آپارتمانی فیلودندرون وایت پرینسس ” Philodendron White Princess” که نام علمی آن Erubescens White Princess می باشد و با نقاط سفید نامنظم بر روی برگ های بزرگ سبز تیره رنگش به خوبی قابل تمایز از دیگر گیاهان است. این گیاه تراژن که تا سه متر در جثه کلی و 25 سانتی متر در برگ ها می تواند رشد کند، در شرایط معمول خانه ها اما، قامت آن احتمالا تا کمی بالای یک متر برسد. از ویژه ترین مشتقات نژاد فیلودندرون است و اصلیت آن از کشور های کاستا ریکا، کلومبیا و دیگر حوزه های کارائیب برمی گردد. همانطور که انتظار می رود این فیلودندرون بی نظیر که انتخاب فوق العاده ای برای منازل ما می باشد، بسیار رطوبت دوست است و در هوایی با رطوبت بالا به حداکثر شکوفایی می رسد. در ادامه به دیگر موارد قابل توجه برای رشد و نگهداری از پرنسس سفید سره فیلدندرون ها خواهیم پرداخت.

 

 

 

نگهداری مراقبت و پرورش

می دانیم نگهداری و رسیدگی گیاهان آپارتمانی درست از هرچه داریم، اهمیت بسیار بیشتری نسبت به خریدن دوباره و دوباره آنها دارد، حال این امر در مقابل گیاه آپارتمانی ما که موجودات زنده ای هستند که ما برای همزیستی و پرورندان انتخاب کردیم اهمیت چند برابری هم دارد. گیاهان مولفه های مختلفی برای نگهداری صحیح دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند؛ فیلودندرون پینک پرنسس هم از این قاعده مستثنی نیست و نکات ظریفی را در راستای مراقبت از آن باید درنظر گرفت.

نور مورد نیاز

Philodendron White Princessمحیط های پرنور را بسیار دوست میدارد و به روشنایی روز نیاز مبرم دارد؛ البته باید دقت داشت که این گیاه تحمل نور مستقیم خورشید را ندارد. یعنی محیط پر نور با آفتاب غیر مستقیم بهترین مکان برای نگهداری از آن در منزل می باشد. در نتیجه قرار گرفتن در فاصله نیم تا یک و نیم متری پنجره های با نور جنوبی، جنوب شرق و نور جنوب غربی می تواند برای گلدان فیلدندرون وایت پرنسس ما مناسب باشد. باید دقت داشت که نور زیاد باعث از بین رفتن نقاط سفید و سوختن شاخ برگ می شود. یکی از نشانه های رسیدن بیش از حد آفتاب به White Princess همین برگ های سوخته و/یا زرد شدن آنهاست. از طرفی عدم دریافت نور کافی نیز باعث می شود وایت پرنسس ما برگ هایش کم و کمتر شود و یا کاهش رشد آن محسوس باشد. در صورت مشاهده هر یک از این موارد، Philodendron White Princess را به جایی با نور مناسب انتقال دهید تا دوباره رشد طبیعی و طراوتش را نشان دهد.

 

رطوبت، دما وضعیت آب و هوایی

همانطور که گفتیم، فیلدندرون وایت پرنسس در رطوبت بالا خوشحال است و اوج سرسبزی و خرمی را در شرایط مطلوب 50 تا 70% رطوبت خواهد داشت. رطوبت پایین اول به منجر به کاهش رشد و سپس باعث آفت زدن و بیماری آن خواهد شد. اما دمای مناسب برای رشد Philodendron White Princess بین 15 تا 23 درجه سانتی گراد است که در واقع دمای عادی منازل مان می باشد. این گیاه با توجه به زیستگاهش است که این دما های گرم را دوست دارد و حتی می تواند به سرما واکنش های مخرب نشان دهد. یعنی اگر وایت پرنسس را بیش از حد در دمای زیر 15 قرار دهیم شاهد ریختن برگ ها، لک شدن آنها یا توقف رشد گیاه خواهیم بود. پس درست آن است که  Philodendron White Princess را در همین محدوده هوایی و به دور از وزش باد، مخصوصا باد سرد یا داغ نگه دارید. در راستای حفظ رطوبت نیز؛ غبار پاشی روزانه، نگهداری گلدان ها کنار یکدیگر، قرار دادن گلدان در سینی پر از آب و یا استفاده از مرطوب کننده یا هیومیدیفایر توصیه می شود.

خاک مناسب، آب دهی و کوددهی

قاعده ی آب دهی به گلدان Philodendron White Princess آب یاری متوسط است که همان یک بار در هفته می باشد که البته در فصول سرد تر که نور خورشید هم کمتر میشود این مقدار کاهش خواهد یافت. ولی باز بهتر است قبل از آبیاری چک کنید نیمه بالایی خاک گلدان خشک شده باشد تا آن را سیراب کنید. دقت کنید به فیلودندرون وایت پرنسس اگر خیلی کم آب دهید دچار برگ ریزان می شود و اگر بیش از حد نیازش آبیاری شود برگ هایش زرد و پژمرده خواهند شد و در نهایت ریشه آن گندیده می شود و گیاه دچار مشکلات جدی شده و حتی از بین می رود. در نتیجه با خشک بودن سطح خاک را برای آب دادن حتما در نظر بگیرید.

برای تغذیه خاک و کوددهی فیلدندرون وایت پرینسس نیز زمان مناسب وجود دارد که بهار و تابستان می باشد، می توانید گلدان Philodendron White Princess را در این فصول ماهی یک بار و در پاییز دو ماهی یک بار کوددهی کنید، با این کار مواد مغذی لازم برای رشد را به گیاه ویژه تان می رسانید. البته باید دقت داشت خاک قبل از کود دهی حتما باید تر و آب داده باشد. بهترین کود برای گیاه وایت پرنسس کود مایع متعادل چند منظوره (مثل 20-20-20) با قدرت نصف شده میباشد. کود کند رهش نیز انتخاب مناسبی بجای کودمایع می باشد که میتوان آن را دیر به دیر تر کود مایع نیز استفاده کرد. نرخ رشد پایین و برگ های کوچک خبر از نیاز گلدان فیلودندرون وایت پرنسس به کوددهی می دهند. البته باز به مانند تمام نکات باید دقت داشت کود دهی بیش از حد میتواند موجب سوختن ریشه گیاه و از بین رفتن تدریجی آن شود. بهتر است از کود ها مطابق دستور روی بسته آنها استفاده کرد که مبادا آسیبی به گیاه ما وارد کنند.

اما خاک مناسب به عنوان بستر وجود و حیاط Philodendron White Princess خاکی ست غنی از مواد مغذی با تخلل بالا. به طوری که هم آب از آن رد شود و هم اکسیژن کافی به ریشه و محیط زیست آن برسد. این خاک را خود شما هم می توانید با مخلوطی از خاک گلدان، پوسته ارکیده، پرلیت، پیت ماس و ذغال تهیه کنید و به این ترتیب میتوانید تخلخل را در خاک گلدان ایجاد کنید تا هوا به خوبی در محیط خاک و ریشه جریان دهد تا ریشه وایت پرینسس به خوبی تنفس کند چرا که عدم رسیدن اکسیژن کافی باعث پوسیدگی تدریجی ریشه خواهد شد. مواد طبیعی مانند پوسته یا الیاف نارگیل یا تکه های مالچ یا خاک پوش نیز می توانند به نگهداشتن رطوبت خاک کمک کنند. خاک گلدان هم منظور خاک نسبت بندی شده ایست که رطوبت را به خوبی در خود نگه می دارد اما همزمان نمیذارد خاک خیس بیش از حد و تبدیل به گل شود. همچنین برای غنی سازی هرچه بیشتر خاک میتوان از کمپوست و کرم کشاورزی درون خاک اضافه کرد که Philodendron White Princess برای رشد بهتر آنها را میپسندد. دقت کنید گلدانی که برای فیلدندرون وایت پرنسس انتخاب می کنید حتما در کف سوراخ خروج آب داشته باشد تا آب آزادانه از خاک عبور کند و اضافی آن خارج شود.

آفات و بیماری های محتمل برای Philodendron White Princess

گیاه فیلودندرون وایت پرینسس جزء آن دسته از گیاهانی است که کمتر درگیر آفات و موجودات موذی می شود. اما رایج ترین آفاتی که برای Philodendron White Princess تابحال گزارش شده است شته ها یا aphid ها، ریشک بال ها و شپشک های آردی یا “MealyBugs” بوده اند. از بیماری ها یا مشکلاتی که در راستای رسیدگی اشتباه و غیره ممکن است رخ دهد، همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، پوسیدگی ریشه و ایجاد نقطه هایی روی برگ ها هستند. قطعا راه درست مقابله با تمام آفات و بیماری ها، پیشگیری از به وجود آمدن آنهاست و برای پیشگیری از درگیر شدن فیلدندرون وایت پرنسس به آفت ها و بیماری ها اعمالی شامل: معاینه وجود آفت و ایزوله کردن گیاه در صورت وجود برای یک هفته، بریدن و جدا کردن برگ یا آن قسمتی از گیاه که آفت یا بیماری دارد، اگر برگی یا قسمتی از گیاه خاکی یا کثیف بود، آن را با دستمال تر تمیز کنید و سعی کنید گیاه خود را تا میتوانید سلامت نگه دارید و رسیدگی اصولی و درست به آن گیاه از اول می تواند تا حد خوبی مانع از آفت زدن یا بیماری گلدان Philodendron White Princess شما گردد. جدا از این امر، گیاه فیلودندرون وایت پرنسس اصلا برای خوردن نیست و سمی تلقی می شود. در واقع تمام  Philodendron ها به دلیل دارا بودن کریستال های کلسیوم اگزالت ” Calcium Oxalate Crystals ” برای هم حیوانات خانگی و هم انسان ها سمی به حساب می آیند.

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *