سانرد

سان رد

 

مقدمه

اگر علاقمند به نگهداری از گل و گیاه در منزل باشید، حتما نام فیلودندرون را شنید‌‌ه‌اید. این گیاه آپارتمانی زیبا که بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است، با برگ‌های زیبا و قرمز رنگ خود جلوه زیبایی به خانه‌ می‌بخشد. البته برگ‌های قرمز معمولا مربوط به گونه خاصی از این گیاه یعنی ‌فیلودندرون سان رد هستند. مانند دیگر فیلودندرون‌ها، سان رد به عنوان یک گیاه تصفیه کننده هوا عمل‌‌ می‌کند تا سموم را از هوای داخل خانه شما فیلتر کند. نکته بسیار مهمی که این گیاه بسیار محبوب‌ می‌کند، شرایط نگهداری آسان آن است. در ادامه این متن بیشتر در مورد شرایط نگهداری این گیاه خانگی زیبا صحبت‌ می‌کنیم.

شرایط نگهداری از فیلودندرون سان رد

آبیاری فیلودندرون سان رد

در ابتدای کار ممکن است آبیاری این گیاه کمی دشوار به نظر برسد. دلیل این مسئله آن است که آبدهی آن کاملا وابسته به شرایط محیطی‌ست که گیاه در آن زندگی‌ می‌کند. اگر فضای خانه شما گرم و روشن باشد، تعداد دفعات آبیاری بیشتر است. به طور کلی هر زمان که سطح خاک گلدان خشک بود، باید گیاه را آبیاری کرد. علاوه بر این زمانی که گیاه را آبیاری‌ می‌کنید باید مطمئن شوید که آب به طور کامل از زیر آن خارج‌ می‌شود تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. اگر گیاه شما در داخل خانه است به طور مرتب اطراف آن را با اسپری آب، مه آلود کنید و برگ‌ها را با یک پارچه مرطوب تمیز نمایید تا شاخ و برگ براق و تازه به نظر برسد.

نور

بدون شک توجه به نور گیاه یکی از مهمترین عواملی است که باید در پروسه رشد آن مورد توجه قرار گیرد. در مورد گیاه ‌فیلودندرون سان رد رشد گیاه وابسته به دریافت نور غیرمستقیم خورشید است. این گیاه‌‌ می‌تواند نور مستقیم خورشید را تحمل کند، اما اگر بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرید ممکن است برگ‌های آن بسوزند. قرار گرفتن در سایه ملایم نیز معمولا آسیبی به گیاه وارد نمی‌کند.

دما

‌فیلودندرون sunred از گیا‌هان گرمسیری است و به همین دلیل سازگاری آن با دما‌های بالاتر بیشتر است. محدوده دمایی ایده آل برای این گیاه بین 18 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. در آب و هوای سردسیر رشد گیاه با مشکل مواجه‌ می‌شود. به خصوص زمانی که دما به کمتر از 10 درجه سانتیگراد‌ می‌رسد، برگ‌های گیاه ممکن است بر اثر سرمازدگی از بین بروند. بنابراین مهم است که شرایط دمایی مناسبی برای پرورش آن فراهم کنید. در مناطق سردسیر اگر گیاه خود را خارج از خانه نگهداری‌ می‌کنید، بهتر است در فصل زمستان آن را به داخل منتقل کنید. در فصول گرم، گیا‌هان آپارتمانی فیلودندرون را در یک مکان سایه دار قرار دهید تا هوای تازه و نور طبیعی دریافت کنند.

کوددهی

کوددادن به گیاه آپارتمانی فیلودندرون باعث تقویت و حفظ سلامت آن‌ می‌شود. به این منظور بهتر است در طول فصل بهار و تابستان ماهی یک بار با استفاده از کود مناسب، تغذیه گیاه را تکمیل کنید. در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل خفتگی گیاه، نیازی به کوددهی نیست.‌‌ می‌توانید از هر کود مایع استاندارد برای گیا‌هان فیلودندرون استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که کوددهی بیش از اندازه‌ می‌تواند ریشه‌های گیاه مورد نظر را دچار آسیب کند؛ بنابراین‌ میزان کود ‌فیلودندرون sunred را کنترل نمایید.

خاک

پیش از هر چیز نیاز است که بستر مناسب برای پرورش گیاه را فراهم کنید. خاک سست با زهکشی خوب، بهترین نوع خاک برای پرورش این گیاه است. به طور کلی خاک‌های سنگین و فشرده برای پرورش گیاه آپارتمانی مناسب نیستند زیرا آب را در خود نگه‌ می‌دارند و در نهایت منجر به پوسیدگی ریشه گیاه‌ می‌شوند. دلیل این مسئله نیاز ریشه به اکسیژن است که خاک سنگین امکان رسیدن اکسیژن به آن را محدود‌ می‌کند.

تعویض گلدان

‌فیلودندرون sunred معمولا دوست ندارد زیاد جا به جا شود. به دلیل این که رشد ریشه محدود است، هر دو تا سه سال یکبار باید گلدان آن را تعویض کرد. برای انجام این کار بهتر است در فصل بهار برای جا به جایی گلدان اقدام کرد. در زمان انجام این کار باید مطمئن شوید که به ریشه‌ها آسیب نمی‌رسد. همچنین بهتر است گلدانی را متناسب با حجم ریشه انتخاب کنید تا مجبور نشوید در زمان کوتاهی آن را تعویض کنید.

رطوبت

این گیاه رشد در رطوبت بالا را دوست دارد و رطوبت بالای 60 تا 70 درصد را ترجیح‌ می‌دهد. با این حال در هوای منزل معمولا رطوبت کافی برای رشد گیاه وجود دارد. اما اگر متوجه شدید که لبه‌های برگ شروع به قهو‌ه‌ای شدن‌ می‌کند، باید رطوبت بیشتری را با مه پاشی اطراف گیاه ایجاد کنید. علاوه بر این روش‌های دیگری برای افزایش رطوبت وجود دارد که‌ می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید:

  • کنار هم قرار دادن گیا‌هان به تولید بخار و رطوبت بیشتر کمک‌ می‌کند. به همین دلیل بهتر است آن‌ها را در کنار هم قرار دهید.
  • گیاه خود را روی لایه ای از سنگریزه قرار دهید و سینی را با آب پر کنید. آب تبخیر شده و رطوبت اطراف گیاه را افزایش‌‌ می‌دهد.
  • مه پاش کردن یک راه عالی برای افزایش رطوبت در اطراف ‌فیلودندرون sunred است، اما مطمئن شوید که برگ‌ها را بیش از حد مه پاشی نکنید زیرا این کار باعث رشد قارچ‌‌ می‌شود.

تمیز کردن برگ‌ها

هرس شامل حذف برگ‌های زرد و مرده برای حفظ تمیزی گیاه و همچنین کاهش هجوم آفات و بیماری‌ها است. این کار باعث‌ می‌شود گیاه سالم‌تر باقی بماند. علاوه بر این اگر‌ می‌خواهید برگ‌های گیاه سالم و درخشان باقی بمانند،‌ می‌توانید آن‌ها با استفاده از یک دستمال نم‌دار تمیز کنید. اسپری‌های مخصوص نیز در این زمینه‌ می‌توانند به شما کمک کنند.

 

روش‌های تکثیر

تکثیر این گیاه آپارتمانی معمولا با تقسیم بوته انجام‌ می‌شود. به این منظور فیلودندرون سان رد را حداقل 1 روز قبل به طور کامل آبیاری کنید تا تقسیم آن آسان تر و همچنین استقرار آن تسریع شود؛ زیرا گیاهی که به خوبی هیدراته شده است، ضربه کمتری را متحمل‌‌ می‌شود و زمان کوتاه‌تری برای ریشه زدن نیاز دارد. ریشه را با دقت به چند قسمت تقسیم کنید و این بخش‌ها را در گلدان‌های جداگانه در خاک مرطوب، سست و بدون زهکشی قرار دهید.

سانرد
سانرد

بیماری‌ها و درمان

این گیا‌هان نسبت به بسیاری از آفات و بیماری‌ها حساس هستند و در صورت عدم مراقبت ممکن است دچار آسیب‌های جدی شوند. شته‌ها، شپشک‌های آردآلود، کنه‌های عنکبوتی، مگس‌های سفید و تریپس مهمترین عوامل بیماری‌زا در ‌فیلودندرون sunred هستند. علاوه بر این پوسیدگی ریشه و ساقه نیز در این گیا‌هان دیده‌ می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین علائمی، باید آن‌ها را تحت نظر داشته باشید. استفاده از حشره کش‌ها و همچنین اسپری روغن روی برگ‌ها از آسیب این آفات جلوگیری کنید. در زیر‌ می‌توانید برخی از مهمترین بیماری‌های این گیاه و راه‌های درمان آن را مشاهده کنید.

لکه برگی

لکه برگی یک بیماری قارچی است که باعث ایجاد لکه‌های کوچک روی برگ‌های گیاه‌‌ می‌شود. لکه‌ها ممکن است سیاه، قهوه ای یا زرد باشند. برای درمان لکه برگی، برگ‌های آسیب دیده را جدا کرده و گیاه را با قارچ کش اسپری کنید. این عمل را هر هفت تا ده روز یکبار تکرار نمایید تا قارچ از بین برود.

پوسیدگی ساقه

پوسیدگی ساقه یک بیماری باکتریایی است که باعث پوسیدگی و مرگ ساقه گیاه ‌فیلودندرون سان رد می‌شود. برای درمان پوسیدگی ساقه، تمام ساقه‌های آلوده را از گیاه جدا کرده و با یک باکتری کش اسپری کنید. این روند را هر هفت تا ده روز یکبار تکرار کنید تا عفونت برطرف شود.

پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه یک بیماری قارچی است که باعث پوسیدگی و مرگ ریشه‌های گیاه‌‌ می‌شود. برای درمان پوسیدگی ریشه، تمام گیا‌هان آلوده را از گلدان خارج کرده و دور بریزید. خاک گلدان را با مخلوط گلدان تازه جایگزین و کاملاً آبیاری کنید.

نکات مهم در نگهداری از ‌فیلودندرون سان رد

در اینجا برخی از مهمترین نکاتی را که باید در مورد نگهداری از این گیاه آپارتمانی رعایت کنید، جمع بندی‌ می‌کنیم.

  • این گیاه نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح‌‌ می‌دهد.
  • با مه پاشی منظم هوای اطراف آن را مرطوب نگه دارید.
  • فیلودندرون نسبت به تعدادی از آفات و بیماری‌ها حساس است، بنابراین حتماً آن‌ها را به طور مرتب از نظر هرگونه نشانه ای از آلودگی معاینه کنید.
  • برای جلوگیری از ابتلای آفات و بیماری‌ها به گیا‌هان، آن‌ها را سالم و عاری از آفات نگه دارید.

طول عمر فیلودندرون

گیاهان فیلودندرون گیاهانی با رشد بسیار سریع هستند. آن‌ها می‌توانند تا 4 اینچ در هفته در طول بهار و تابستان رشد کنند. در صورت داشتن شرایط مناسب، این گیاه می‌تواند چندین دهه زنده بماند. رشد و مراقبت از آن‌ها آسان است و آن‌ها را به گیاهانی عالی برای مبتدیان تبدیل می‌کند.

قیمت ‌فیلودندرون سان رد

شما‌ می‌توانید این محصول را با قیمت‌های متفاوتی خریداری کنید. قیمت دقیق به عواملی مانند اندازه و‌ میزان شاخ و برگ گل و فروشنده‌ای که گیاه را از آن خریداری‌‌ می‌کنید، بستگی دارد. با این حال این گیاه به طور کلی مقرون به صرفه است. بنابراین اگر به دنبال این هستید که کمی رنگ و زندگی به خانه خود اضافه کنید، این گیاه‌‌ می‌تواند یک گزینه عالی برای شما باشد! فیلودندرون‌ها گیا‌هان فوق العاده ای هستند که هوا را تصفیه‌‌ نموده و به دفع سموم در خانه کمک‌‌ می‌کنند، مراقبت از آن آسان است و در هر دو محیط داخلی و خارجی رشد‌‌ می‌کند. این گیاه برای هر کسی که به دنبال یک افزودنی چشم نواز برای زینت بخشیدن به محیط زندگی خود است، مناسب خواهد بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *