فیکوس شرابی

فیکوس شرابی

فیکوس شرابی

شاید بتوان گفت این اتفاق بسیار مثبتی است و جای خوشحالی دارد که نگهداری و مراقبت از گیاه های آپارتمانی بیش از همیشه رونق گرفته و گویی تبدیل به ترند و مد شده، چرا که می دانیم پرورش و نگهداری از گیاهان زینتی نه تنها به دکور، چیدمان، زیبایی و بالا نگه داشتن سطح انرژی مثبت خانه های ما کمک به سزایی میکند، بلکه هوای جاری در منزل را پاک سازی می کند که در سلامتی جسم ما نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت، فیکوس ها “Ficus Genus” که انواع مختلفی نیز دارند، یکی از اولین انتخاب های هر شخص خوش سلیقه و دوستدار گیاه خواهند بود که با توجه به نگهداری راحت، ظاهر کم نظیر و تولید بالای اکسیژن، انتخاب خوبی خواهند بود.

معرفی

در میان گیاه های آپارتمانی باب میل و مطابق سلیقه امروزی ژن یا سرده فیکوس ها از جایگاه ویژه ای برخوردارند، که البته این مقبولیت تا حدی به دلیل سهولت مراقبت و نگهداری از Ficus ها نیز می باشد. فیکوس شرابی با برگ های بیضی شکل پهن و چرمین براق با رگه های قرمز رنگ، تنه ی نازک (که در صورت قد کشیدن گیاه نیاز به پایه برای حمایت خواهد داشت) و ریشه های هوایی شناخته می شود. در متن زیر قصد داریم تا به معرفی و توضیح چگونگی نگهداری از فیکوس شرابی “Ficus Elastica” یا Rubber Tree که اصالتی از نپال تا چین دارد و در جایگاه اصلیش و به طور وحشی ممکن است تا 30 متر هم قد بکشد و به درختی عظیم الجثه تبدیل شود بپردازیم:

 

رسیدگی، مراقبت و پرورش

زندگی امروز ما شاید به علت مشغله های متعدد و زمان محدود مان کمتر وقت رسیدگی به گلدان ها و گیاهان مان را بهمان بدهد، در نتیجه گیاهی مانند فیکوس شرابی یا Ficus Elastica که گیاهی آسان برای نگهداری و پرورش است می تواند انتخاب آسان و مناسبی باشد. گلدان حاوی این گیاه نیاز به نور مستقیم آفتاب ندارد و هرجای خانه که نور غیرمستقیم میگیرد مطلوب و مناسب فیکوس شرابی می باشد. البته فیکوس الاستیکا سایه را نیز میتواند تاب آورد، ولی نور غیر مستقیم و قرار گرفتن در فاصله ای 80 تا یک متری از پنجره های نور جنوبی میتواند مکانی ایده آل برای فیکوس شرابی یا Rubber Tree باشد.

درختچه فیکوس شرابی که البته می تواند در شرایط آرمانی تا نزدیک 2 متر هم رشد کند و به درختی تبدیل شود، ترجیح می دهد سطح بالایی خاک گلدانش خشک شود (مقاومت تقریبا بالا نسبت به خشکی) و بعد سیراب گردد، با این وجود این به معنای این نیست که خاک آن را خیس و غرق آب کنید، چرا که در این صورت به تدریج برگ های Ficus Rubber Tree تان از پایین زرد شده و میریزند. گیاه فیکوس الاستیکا رطوبت و غبار پاشی را هم دوست دارد؛ البته باید دقت کرد نباید این کار را هنگامی Ficus Elastica نور آفتاب مستقیم میگیرد انجام دهیم، چرا که باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها خواهد شد.

دیگر المان قابل بررسی برای گیاه فیکوس شرابی یا هر گیاه کود دهی یا اصطلاحا تغذیه آن می باشد. کود های متداول موجود در بازار مثل کود 20-20-20 (سه بیست) هر یک و نیم ماه یک بار یا کود 10-10-10 هر دو یا 3 هفته یک بار می توانند تغذیه مناسبی بر خاک گلدان Ficus Elastica یا Rubber Tree ما باشند. خاک مناسب برای فیکوس شرابی نیز خاک با زهکشی مناسب است که رطوبت و اکسیژن را به خوبی درون خود نگه دارد. چنین خاکی را میتوان از مخلوط خاک گلدان با پیت ماس و خاک برگ یا کوکوپیت + پرلیت تشکیل داد. دقت کنید اگر فیکوس الاستیکای شما با سرعت مناسبی رشد می کند، گلدان آن را سالی یک بار در فصل بهار با گلدانی یک سایز بزرگ تر تعویض کنید.

نکته دیگری که می بایست در راستای چگونگی نگهداری از گیاه فیکوس شرابی “Ficus Elastica” در نظر داشت چگونگی تکثیر این گیاه است که آن هم باید ها و نباید هایی دارد از جمله فصل مناسب که فصول گرم تر سال یعنی بهار تابستان می باشه؛ تکثیر به این صورت که قلمه هایی تقریبا 15 سانتی متری از انتها یا اواسط ساقه حد اقل با یک برگ تهیه می کنید، دقت کنید اگر برگ بیشتر داشت، در قسمتی که بستر کاشته شدن در خاک است نباشد. از قسمت بریده شده شیره سفید رنگی سرازیر میشود که بهتر جهت توقف این جریان، قبل کاشتن ساقه را نیم ساعتی در آب قرار دهید و سپس در خاک مناسب با رطوبت بالا بکارید.

آخرین مورد قابل توجه نیز آسیب هایی که ممکن است Rubber Tree Ficus Elastica ما با آن مواجه شود و راه حل مقابله با آنها می باشد. فیکوس شرابی گیاهی است که کمتر دچار آفت می گردد اما آفات گزارش شده بر این گیاه را شپشک آردی “MealyBug” و کنه تار عنکبوتی “Spider Mites” هستند که برای مقابله با آنها بهتر است از سموم سیستماتیک بهره برد. به غیر از این نیز ممکن است فیکوس شرابی در رطوبت داغ (شرایط هوایی خیلی گرم با رطوبت بالا) دچار لکه برگ قارچی و باکتریایی بشود که میتوان با تمیز کردن برگ ها، به ویژه برگ های بزرگ تر با دستمالی تمیز و نم دار از این آفات جلوگیری کرد.

 

نویسنده امین موسوی

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *